Дино - въпроси и отговори
Последни статии
BMW Team Pleven и Община Плевен, имат удоволствието да Ви поканят на 3-тото поредно издание на най-успешното за Плевенския регион автомобилно мероприятие, именно "Плевен на скорост 3". Това мероприя.. Още
Експрес Ауто е официален дистрибутор за Плевен и региона на автомобилно масло, добавки и цялата гама на продуктите на - Мотул и Бардал и официален дистрибутор за България на м.. Още
Въпрос: За какво служи хидравличният шаси-динамометър? Отговор: Шаси-динамометърът служи за измерване на изходящия въртящ момент достигащ до двигателните колела на автомобила. На база на този пок.. Още
Виж всички

Дино - въпроси и отговори

Въпрос: За какво служи хидравличният шаси-динамометър?


Отговор: Шаси-динамометърът служи за измерване на изходящия въртящ момент достигащ до двигателните колела на автомобила. На база на този показател, оборотите на главините и крайното предавателно число на трансмисията, компютърът изчислява и изходящата мощност достигаща до колелата на автомобила.


Въпрос: Има ли възможност да се измерва мощността на автомобили 4x4?


Отговор: Да, стендът на „Проспийд” позволява измерването, както на автомобили с предно или задно предаване, така и на такива със задвижване на четирите колела.


Въпрос: Има ли възможност да се измерват автомобили с автоматична скоростна кутия?

Отговор: Това е възможно при определени условия. Зависи от типа на скоростната кутия и възможността автомобилът да бъде „фиксиран” на определена предавка.


Въпрос: Колко струват измерванията?


Отговор: Еднократното измерване на автомобил с един двигателен мост (2WD) струва 80 лева, а за автомобил с два двигателни моста (4WD, AWD, 4x4) струва 150 лева. За подробна ценова листа вижте тук.


Въпрос: Има ли разлика между шаси-динамометър, дино-стенд, дино-тестер и дино?


Отговор: Няма разлика. Шаси-динамометър е официалното наименование на този тип оборудване, но в разговорния език се използват предимно термини като дино-стенд, дино-тестер, бремза или просто дино.


Въпрос: Каква е разликата между двигателен динамометър (Engine Dynamometer) и шаси-динамометър (Chassis Dynamometer)?


Отговор: Разликата между тези два типа динамометри се състои в това, къде се измерва мощността. Двигателният динамометър мери изходящата мощност на двигателя при коляновия вал, докато шаси-динамометърът показва, каква мощност достига до колелата на автомобила след загубите по трансмисията. Първият тип стенд изисква демонтажа на двигателя и закачането му на специална стойка, докато вторият тип изисква само демонтаж на гумите на автомобила.


Въпрос: Каква е разликата между „Rolling Road” и хидравличен шаси-динамометър?


Отговор: И при двата типа динамометри се изчислява мощността достигаща до колелата като се създава съпротивителна сила обратна по посока на силата на двигателните колела. При първият тип оборудване съпротивителната сила се предава към двигателните колела посредством грапави барабани върху които стъпват гумите на автомобила. Този подход е остарял, защото след няколко измеравния гумите се износват значително и има непрекъсната опасност автомобилът да „излети” от стенда. Резултатите от измерванията се влияят допълнително от сцеплението между гумите и барабаните и грешките достигат до 10%. От друга страна хидравличният шаси-динамометър се закача директно към главините на автомобила и прецизни хидравлични агрегати създават съпротивителната сила, която компютърът измерва. По този начин се спестява износване на гумите, точността на мерене се повишава десетки пъти и се елиминират рисковете от изхвърчане на колата от стенда.


Въпрос: Може ли да се сравнят данните от измерването с диното със спецификациите публикувани от производителя на автомобила?


Отговор: Не може да се прави пряко сравнение на тези данни. Автомобилните производители публикуват мощностни характеристики получени чрез измерване с двигателен динамометър, т.е. това са резултати, които не отчитат загубите на мощност от трансмисията – скоростна кутия, съединител, диференциали, кардани, карета, лагери и пр. В зависимост от типа на трансмисията, разположението на двигателя спрямо двигателните колела и спрямо надлъжната ос на колата, броят на диференциалите (ако колата е 4x4) и др., загубите могат да варират между 8% и 20%.


Въпрос: Защо в някои сайтове в Интернет публикуват данни за загуби от трансмисията в размер на 20-30 и повече %?


Отговор: В повечето случаи става въпрос за прикриване и "замазване" на лошо извършен тунинг. Тъй като загубите от трансмисията на всеки автомобил са много различни и материята е относително неясна, много тунинг фирми (дори известни имена в бранша) си позволяват да публикуват оптимистични резултати получени с големи корекции за загуби от трансмисията. Един прост пример - ако автомобил, който е 300 конски сили има загуби от трансмисията в размер на 30%, това означава, че около 90 конски сили се превръщат в топлинна енергия. Това са около 66kW топлинна мощност, които биха стопили трансмисията, която за разлика от двигателя не може да се охлажда ефективно от околната среда. Съществуват и някои други сравнително прости изчисления, които доказват, че ако приемем на доверие, че типичните загуби от трансмисията са по-големи от 18-20%, то просто 90% от серийните автомобили няма да могат да достигат и 80% от рекламираната максимална скорост. Както всички знаят, повечето серийни автомобили с лекота достигат специфицираната от завода максимална скорост и дори я превишават. В скоро време на страниците на сайта ще публикуваме техническа статия с подробни изчисления, която третира този важен въпрос.


Въпрос: Колко прецизно е измерването направено с шаси-динамометъра?


Отговор: По данни на производителя (Dynapack New Zealand) грешката при измерване е в границите от плюс-минус 0.3%. За сравнение калсическите шаси-динамометри от типа “Rolling Road” дават грешки до 10%, като дори разлика в налягането на гумите от 1 бар може да даде грешка от 2-3%.
Изключително високата прецизност на Dynapack Evolution позволява повтаряемост на резултатите при последователни измервания и възможност за фини настройки на автомобила. От друга страна мощностните характеристики на автомобила се влияят, понякога значително, от множество фактори – температура на входящия въздушен поток, температура на двигателното и трансмисионните масла, влажността на въздуха, надморската височина, стабилността на налягането на горивото и др. С други думи, ако мощността на един и същи автомобил се измери при температура на околната среда 10°C, след което при 35°C, показанията ще бъдат съществено различни. Поради тази причина е важно, заедно с резултатите от всяко измерване, да се записват и данни за условията при които е направено измерването. Компютърната система на стенда записва в реално време всички параметри, които имат отношение към мощностните характеристики и към настройките на автомобила.


Въпрос: Опасно ли е за колата измерването на дино?


Отговор: Шаси-динамометърът на „Проспийд” е от последно поколение и работи на различен принцип от класическите „Rolling Road” динамометри. Измерването представлява симулация на реално ускоряване на автомобила по равен път от например 2000 до 6000 оборота на фиксирана предавка. Натоварването на автомобила (двигател и трансмисия) всъщност е по-малко от колкото при подобен тест на пътя, а безопасността е гарантирана. Тъй като измерването се прави в сервизно хале, тестът е много по-безопасен, защото се избягват всички рискове свързани с високата скорост, неадекватните действия на другите участници в движението, некачествената пътна настилка или среща с органите на КАТ. 
В допълнение трябва да се отбележи, че не се налага връзване на автомобила с вериги и въжета, за да не излети от стенда, защото агрегатите на диното се куплират (прикачат) директно към главините и автомобилът "ляга" върху тях. Предвидени са мощни вентилатори с общ капацитет от 104 000 м3/час, които охлаждат автомобила и създават въздушен поток близък до естествения получаващ се при движение с висока скорост.


Въпрос: В какъв вид клиентите получават резултатите от измерванията?


Отговор: Софтуерът на диното позволява разпечатването на всички графики и таблици генерирани при измерването. При желание от страна на клиента данните могат му бъдат предоставени и в електронен вид под формата на графични или текстови файлове.


Въпрос: Могат ли клиентите да разчитат на конфиденциалност и да са сигурни, че резултатите от техните автомобили няма да станат публично достояние?


Отговор: Отговорът е категорично да! Данните получени при измерванията на клиентските автомобили се третират като конфиденциална лична информация и могат да бъдат използвани от „Проспийд” само след изрично писмено разрешение от страна на клиентите. От своя страна клиентите имат пълното право да разполагат с получената информация по какъвто и да било начин.


Източник: Prospeed.bg

Ивайло Стануков Публикувано от Ивайло Стануков

Систeмен администратор в http://expressauto.bg/

0 Коментари до "Дино - въпроси и отговори"

Напиши коментар

Вашето име:


Въведете кода от долу:

Вашият коментар:
Бележка: HTML не е преведен!
  • Мотул
  • Бардал
  • Eurolub
  • Elf
  • Мабанол

Производители

  • Motul
  • Bardahl
  • Eurolub
  • Elf
  • Mabanol